Titre | Shakespeare on screen. The Henriad |
Type de publication | Collections |
Année de Publication | 2008 |
Auteurs | Sarah HATCHUEL, Nathalie VIENNE-GUERRIN |
ISBN | 978-2-87775-454-5 |
Prix | 21 € |
Detail | 360 p. - 16 x 24 cm |
Résumé | Filming plays from a tetralogy of history plays implies specific problems and strategies. The papers in this volume show that the plays are parts of a series, and can hardly be staged or filmed without referring to one another. What does the big screen bring to the representation of history, battles and national issues? When do ideological interpretations stop being triggered by the text itself? By deciphering the different ways in which meaning is created and ideology is conveyed, whether it be through specific aesthetics, performances, intertextuality or cultural codes, the papers in this volume all take part in the on-going exploration of what Shakespeare’s contrasting afterlives keep saying, not only about the dramatic texts but also about ourselves. Filmer les pièces d’une tétralogie historique met en jeu des stratégies d’adaptation particulières. Les articles de ce volume montrent que les pièces font partie d’un cycle et qu’il est difficile de les mettre en scène sans références croisées. Qu’apporte le cinéma à la représentation de l’histoire, aux batailles, aux questions nationales ? Jusqu’où peut-on dire que les interprétations idéologiques sont conditionnées par le texte lui-même ? En analysant comment émergent sens et idéologie, que ce soit par l’esthétique, le jeu des acteurs, l’intertexte ou les codes culturels, les articles de ce volume explorent ce que les réécritures filmiques shakespeariennes continuent à dire, non seulement sur les textes mais aussi sur nous-mêmes. |
Achat LCDPU | http://www.lcdpu.fr/livre/?GCOI=27000100696250 |
Achat Google | Achat via Google Books |